pátek 21. ledna 2011

Ovace a kritiky loga HTML5: 3 dny po té

Dnes je to třetí den od vydání loga HTML5. Logo tu není samo pro sebe, ale pro lidi, kteří ho budou používat. Jak bylo během prvních dnů od zveřejnění přijato?


Grafická podoba byla přivítána poměrně vřele. Vždy se najde nějaký brbla a může mít své (i oprávněné) důvody, proč se mu logo nelíbí (třeba ty, které jsem zmiňoval posledně). Nicméně při sledování reakcí na nové logo můžeme najít spíše nadšení.

Řada lidí v logu vidí supermana (náhoda nebo úmysl tvůrce?), což může přidat na jeho popularitě. Pro ty, kdo to jako já bez rady neviděli: Pětka připomíná slavné "S" a oranžový zužující se štít je vodítkem k červenožlutému Supermanovu logu.

Najdeme i další výklady. Snad nejvtipnější asociaci měl Jirka Bureš, který v logu vidí "odpadkový koš, do kterého padá HTML."

Jako úspěšné se ukázalo publikování grafických podkladů pod Creative Commons licencí, dokonce pod tou nejvolnější. Zcela dle pravidel můžete vytvářet grafické varianty, které se hodí pro váš web (např. barevně odlišené) nebo parodie jako HTML5 beer. Na zdraví!

Význam loga už nebyl přijat zdaleka tak pozitivně. Původní označení "pojďme pod HTML5 logo zastřešovat celou open web platformu, tedy i CSS3, SVG aj." se u lidí aktivně působících v oblasti webových standardů setkalo s vyloženým odporem. Pár příkladů:
W3C na to dnes zareagovalo poněkud diplomaticky. Sice otevřeně neřeklo, že by se původního pohledu provždy vzdalo, ale upravilo texty propagující logo včetně FAQ.

Takže zmizelo původní označení "The logo is a general-purpose visual identity for a broad set of open web technologies, including HTML5, CSS, SVG, WOFF, and others.", místo něj se objevilo "This logo represents HTML5, the cornerstone for modern Web applications."

W3C nikde původní tvrzení neodvolalo, a to ostatně ani nejde, protože pověstný "džin byl již z láhve vypuštěn" a mezi pomocnými ikonami HTML5 loga najdeme i CSS3. Ovšem W3C aspoň nebude ono širší vnímání aktivně propagovat.

To byla velmi rozumná reakce (na W3C tuplem). Rychlý krok, který by zabrzdil základní nevoli a přitom nechával prostor pro další vývoj a diskusi.

Z tohoto pohledu se spuštění nového loga zatím zdá jako úspěch. Na nějaké počáteční spory se časem zapomene a ostatně ty nakonec pomohly informaci o novém logu rozšířit. Kdyby nové logo bylo od začátku bez problému, možná by se takového ohlasu ani nedočkalo.

Zdá se, že nové logo HTML5 s námi bude již navždy (nebo aspoň po velkou část naší profesionální kariéry). Smiřte se s tím a najděte si k němu cestu. Ať již se ho rozhodnete milovat či nenávidět.

úterý 18. ledna 2011

HTML5 právě získalo od W3C své oficiální logo. A nejen to

Je to tak. Nevím, kolik technologií má svá oficiální loga. Ovšem z HTML5 se stal buzzword zahrnující nejen vlastní technologii HTML5 (je to tak, s tím nikdo nic nenadělá). Proto v představení nepopisuje W3C HTML5 logo jako logo HTML5, nýbrž jako striking visual identity for the open web platform, v podrobnějším článku pak uvádí all-purpose banner for HTML5, CSS, SVG, WOFF, and other technologies that constitute an open web platform.

A takto to prosím vypadá:

Jsem z něj rozpačitý. Grafice vůbec nerozumím a nechám tedy jeho rozbor povolanějším, ovšem vadí mi porušení barevné identity. HTML5 bylo většinou spojované se zelenou barvou (podle WHATWG), možná i trochu s modrou barvou (podle W3C). Smysl oranžové mi uniká. Ale je to jen síla zvyku. Běžný webdesigner o WHATWG nic neví, o W3C se nezajímá, tak mu možná ta oranžová přijde akorát.

Logo vytvořil Michael Nieling, který důvod vzniku loga popisuje v rozhovoru.
As you're aware, the term HTML5 has taken on a life of its own; there has been significant confusion and debate both within the developer community and in the public at large as to what exactly HTML5 is when the term is used outside of simply referring to the spec itself.

A co víc. K hlavnímu logu Michale vytvořil i loga některých HTML5 technologií, např. offline storage, sémantika nebo CSS3.

Pozn.: Nedivte se, v širším smyslu slova se pod HTML5 dnes zařazuje i CSS3 a opakuji - je to tak a nikdo s tím nic nenadělá. Sám to tak někdy také používám (a ne, nestydím se za to 8-). Nyní se ovšem oficiálně i W3C přiklonilo k tomuto výkladu, čili od teď je zařazování CSS3 pod HTML5 zcela legitimní. Pravda, u standardizační organizace mě to trochu překvapilo. Nejsem si jistý, zda v tom nebudou mít časem sami zmatky. Dodnes totiž bylo jasné, když W3C řekne HTML5, tak tím vždy opravdu myslí HTML5. Od teď tím může jednou myslet HTML5 a podruhé zase CSS3. Bude veselo. 8-)

Na vlastní web si můžete nechat vygenerovat obrázek, který zahrnuje seznam HTML5 technologií, které používáte. V případě úplně všech technologií bude vypadat takto (jinak by byl kratší).

HTML5 Powered with Connectivity / Realtime, CSS3 / Styling, Device Access, Graphics, 3D & Effects, Multimedia, Performance & Integration, Semantics, and Offline & Storage

A nyní otázka. Poznáte, která z ikon znamená třeba CSS3 a která sémantiku? Já rozhodně ne. Snad jen multilmédia podle té filmové klapky bych dokázal poznat. Možná jim chce nechat nějaký čas a časem si na ně zvykneme (ikony a loga jsou o zvyku), ovšem zatím jsem dokonale zmaten.

W3C tímto zkouší navázat na propagační strategii, kterou dříve používalo u validátorů. Jen si vzpomeňte, kolik HTML valid a CSS valid ikon jste kdy kdo použili (nebo aspoň viděli). Nejsem si jist, zda se doba neposunula a zda se podoná strategie dnes ujme, ovšem proč ne, za pokus to stojí.

Můžete si také koupit trička či samolepky s logem.

Pozn: W3C se dlouhodobě topí v nedostatku finančních prostředků, což se mj. projevuje i na tom, jak dobře W3C funguje. Řeší se to řadu let. Nebo spíš moc neřeší 8-) Jedním z návrhů už poměrně dlouho jest, aby W3C spustilo nějaký e-shop, který by byl pomocným zdrojem příjmů. Tiše doufám, že prodej HTML5 triček by k tomu mohl být prvním krokem. Jediné, co mě na tom znervózňuje, je fakt, že vlastníkem domény html5shirt.com je autor loga a nikoliv W3C!!! Zajímalo by mě, zda z toho prodeje W3C opravdu něco bude mít - doufám, že jo.

Závěr: Hlas W3C není rozhodně silný jako před lety. Občas se musí ozvat, a to pořádně hlasitě, aby bylo slyšet. Vytvoření tohoto loga (resp. celé sady) je vlastně takovým zvoláním: "Pořád tu ještě jsme, stále dýcháme. Pořád ještě vytváříme standardy, nezapomeňte na nás."

Berte to tak. A přesto, že k logu (resp. celé sadě) mám dost připomínek, tak v zásadě tahle strategie je rozhodně dobrá a snad bude i úspěšná.

Další odkazy