pondělí 7. dubna 2008

SVG, MathML a datové atributy do HTML5

HTML5 popisuje syntaxi jak pro HTML tak XHTML variantu jazyka. Vývojáři si pak můžou vybrat, který z nich chtějí v budoucnu používat. Každý má své výhody i nevýhody. Jednou z největších nevýhod HTML je nemožnost používat jmenné prostory.

Ačkoliv dnešní vývojáři to jako velkou nevýhodu zatím většinou nepovažují, s rozšířením dalších technologií (např. SVG) by se problém výrazně prohloubil. Ian Hickson nedávno oznámil, že hodlá nalézt řešení.

Nejedná se o zařazení jmenných prostorů do HTML obecně (to by samotné HTML příliš zkomplikovalo), ale o začlenění vybraných technologií. Jejich přehled najdete na WHATWG Wiki, stránce New Vocabularies.

Do HTML5 tak pravděpodobně bude možné přímo začleňovat:
  • SVG
  • MathML
  • vlastní datové atributy
V posledních revizích HTML5 specifikace již najdete zárodky vznikajícího řešení, které se hledá i za pomoci některých dalších skupin W3C, např. Math WG. Jsem sám zvědav, jaký bude výsledek.

Další odkazy

4 komentáře:

  1. Jestli tohle vsechno zacleni do HTML pak HTML prestane mit vyhodu v jednoduchosti a bude to neprehledny moloch s mraky znacek. Jsem zvedavej kdo to bude implementovat :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Michale, to by se tyhle jazyky museli stát součástí specifikace.

    Řeší se pouze, jak je začlenit do HTML. Nejsem si jistý, zda bude mít HTML5 kompatibilní prohlížeč povinnost implementovat MathML a SVG, velmi pravděpodobně nikoliv. Ovšem pokud už prohlížeč bude implementovat MatML a SVG, tak pravěpodobně bude (a možná, že podle HTML5 i bude muset, to uvidíme) implementovat i jejich přímé vkládání o HTML.

    Výjimku tvoří asi jen ty vlastní datové atributy, ty budou součástí HTML5, každopádně to je docela triviální rozšíření.

    OdpovědětVymazat
  3. Mozna pisu sem nevhod, ale bude mit HTML5 neco jako sockety pro realtime komunikaci?

    OdpovědětVymazat
  4. anonymní: HTML5 umožnuje peer-to-peer komunikaci mezi klienty. Lowlevel přístup k socketu to ovšem není, pokud ho potřebujete, pak je nutný nějaký plugin (možná by stačil i Java applet), ale ani to nebude zrovna to pravé realtime.

    OdpovědětVymazat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.