středa 19. března 2008

Safari 3.1 s HTML5

Vyšla stabilní verze Safari 3.1 (pro Mac i pro Windows) a obsahuje dvě zajímavé novinky z HTML5. Detailně jsem o nich psal dříve, dnes jen stručně:

Značky <video> a <audio>

Safari je první, který jejich podporu dotáhl až do stabilní verze prohlížeče (Opera a Firefox je mají zatím jen v experimentálním stádiu). Vyzkoušet si je můžete na HTML5 Media Support.

SQL storage

Safari podporuje databázové úložiště (offline storage) včetně nástrojů pro jeho správu. Vyzkoušet si ho můžete na demo ukázce z poznámkami. Pokud si chcete vyzkoušet i slibované nástroje, zapněte si v předvolbách Advanced - Show Develop menu. Jakmile si na zmíněném demu zapnete Web Inspector a v něm rozbalíte vlevo položku Databases, můžete se podívat na vytvořené tabulky, případně zadávat vlastní SQL dotazy.

5 komentářů:

  1. Martine, jak je to s tím tagem VIDEO? Zkoušel jsem odkazovanou ukázku a neuspěl jsem. Možná je to tím, že nemam nainstalovaného nic na přehrání formátu "mov".

    Pokud video umístěné do stránky skrze tento tag nepřehraju bez externího přehrávače, tak jaká je výhoda oproti existujícím řešením? Nebo je chyba na mé straně a tobě to funguje?

    OdpovědětVymazat
  2. Mě to funguje 8-)

    Nejsem si jist, zda Safari pro přehrání používá své knihovny nebo nainstalovaný Quick Time (ten mám). Jak jsem se díval, specifikace neurčuje, zda musí být kodek interní či nikoliv.

    Význam - představme si na chvíli, že se nepodaří najít společný kodek (pokud se podaří, význam určitě chápeš). Zkus se podívat, kolik je to dnes práce s vkládáním videa do HTML stránky. Nejen zajistit, aby nebyly problémy mezi prohlížeči, ale vyhovět tomu, že pomalu každý formát dnes znamená vlastní přehrávač a ten se jinak obsluhuje. Naštěstí jsem nikdy nemusel dělat web umožňující zobrazování videa jak v RealPlayer, tak v QuickTime a WMPlayeru a děsil bych se toho. S HTML5 ti bude stačit pro všechny formáty vždy zadat jednu a tu samou značku, která má vždy stejné API (to, že by si prohlížeč interně zavolal třeba QuickTime knihovnu tě jako vývojáře moc netrápí, důležité je API, které obsluhuješ ty). A to mluvím o standardizaci HTML + JS kódu, můžeme se bavit o standardizaci GUI, které je dnes taky rozdílné. Jakmile by GUI nabídl prohlížeč (je to volitelné a lze to vypnout) a vždy stejné, tak uživatel se ve výsledku nemusí starat, co si to vlastně pouští, bude to vždy vypadat stejně (vem si rozdílná ovládání QT vs. WMP. vs RealP přehrávačů).

    Takže i když by se nepodařilo najít společný kodek, který by vládl všem (a že to není snadné), je tu hodně, co standardizovat. A to jsem ani nenakousnul standardizaci chybových stavů, když se v polovině videa stream přeruší, co má udělat prohlížeč a jak se to má dozvědět kód stránky, aby na to mohl rozumně zareagovat. No není toho k standardizaci okolo videa málo ne?

    OdpovědětVymazat
  3. Martine, to o čem hovoříš jsou tzv. hezké zítřky, které možná ani nenastanou. Leda by se objevil nějaký nový skvělý formát videa (kodek), který by vyhovoval všem tvůrcům prohlížečů. Realita bude spíš taková, že Apple bude tlačit svůj MOV, Microsoft WMV a Mozilla s Operou přijdou s implementací svobodného kodeku. Pokud budu chtít na stránku umístit video, budu na tom stejně jako dnes.

    Jinak řečeno, pokud nedojde ke shodě ohledně kodeku, pryč s tagem VIDEO ze specifikace. Nebude k užitku webu.

    OdpovědětVymazat
  4. Kodek nekodek, proč bránit evoluci videa na webu. Ať si každý tlačí nebo netlačí co chce, standardizace má jít až tak daleko, kam dokáže. Interoperabilita videa na webu je problém a jednotlivé firmy ho bez standardu nevyřeší. I když by se podařilo sjednotit jen tohle (a máme to nějakých 28 stran specifikace), budu za to rád. Společný kodek je moc pěkná věc, ale je to perlička na celém dortu.

    OdpovědětVymazat
  5. Martine, diky za informaci. Jdu aktualizovat, jsem zvedav :)

    OdpovědětVymazat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.