středa 30. dubna 2008

Ikony stránek s rozměry

Řada webových stránek dnes obsahuje svou ikonu (tzv. favicon). Dnes se ovšem z obyčejné webové stránky snadno může stát skoro-desktopová aplikace (jakmile prohlížeče implementují HTML5, můžete ono "skoro-" vynechat) a u těch jsou požadavky na ikony přeci jen poněkud větší.

Ian Hickson včera zahájil diskusi na téma ikon svým jednoduchým návrhem: <link rel=icon width="" height="">.

Diskuse se rozrostla. Někteří účastníci mají například pocit, že by měl být zohledněn i používaný OS (přeci jen každý má trochu jiné zvyklosti) a tak navrhují následující použití:

<link type="icon" type="application/svg" sizes="any" href="whatwg.svg">

<link type="icon" type="image/microsoft.vnd.icon" sizes="16x16 32x32" href="whatwg.ico">

<link type="icon" type="image/x-apple-icons" sizes="16x16 32x32 64x64 128x128 256x256 512x512" href="whatwg.icns">

<link type="icon" type="image/png" sizes="59x60" href="whatwg.png">

Diskuse stále probíhá ve vláknu začínajícím emailem Iana Hicksona, zapojit se můžete i vy.

Desktopové ikony se hodí nejen u pokusů typu Mozilla Prism, ale například i u asociace protokolů s webovými aplikacemi, což je součást HTML5, která byla implementována ve Firefoxu 3.

8 komentářů:

  1. A já jsem si vždy myslel, že u číselných hodnot jsou povinné jednotky. Jinak některé varianty jsou poměrně nestandardní. Jsem zvědav co vyhraje.

    Každopádně tohle je marginální věc, ale je na ní dobře vidět, jak se celá skupina dokáže skoro sama zaneprázdnit. :o)

    OdpovědětVymazat
  2. Díky, že takto filtruješ a šíříš novinky (nejen) z WHATWG, sledovat celé dění přímo asi není (nejen) v mých možnostech. Takže díky.

    [1] anonymní, myslím že ne, resp. jak kde. Tuším že implicitní jednotkou bývají pixely a u atributů, kde jsou přijatelná i procenta, můžeš přidáním značky procenta dát najevo, že nejde o pixely :-). To v CSS jsou jednotky tuším povinné.

    OdpovědětVymazat
  3. Anonymní: u číselných hodnot jsou povinné jednotky
    To se týká CSS. Jak tak vzpomínám, v samotném HTML se nikdy žádné jednotky neobjevovaly, třeba rozměry obrázků se udávaly bez "px".

    některé varianty jsou poměrně nestandardní
    Ber to celé jako brainstormingovou debatu. Na hromadu se hodí kupa návrhů od různých lidiček a z toho se něco rozumného vybere do specifikace. V té to ve výsledku může vypadat úplně jinak, ale někde se začít musí.

    celá skupina dokáže skoro sama zaneprázdnit.
    Když by se věci neřešili společně, tak se může celá skupina zrušit a Hixie si to někde zavřený v kumbálu bude psát sám. Samozřejmě, že se to řeší společně, a protože ikonám (třeba narozdíl od kodeků videa) každý rozumí, tak se k tomu taky chce každý vyjádřit 8-)

    OdpovědětVymazat
  4. kahi: Není zač. Píšu v zásadě jen o tom, co mě zajímá, pro těch cca 10 lidí v ČR (můj skromný odhad 8-), které to může zajímat taky.

    OdpovědětVymazat
  5. myslim ze tech lidi bude vic :-) Tedy alepson doufam. Mne ale osobne tvoje zapisky velmi zajimaji, protoze jsou velmi zajimavy a clovek nema cas to sledovat :-)

    Jinak pouzit mime type mne prijde jako idelani, at si kazdy prohlizec zvoli jeden z nabizenych formatu, kteremu rozumi. Ale nevstahoval bych to na OS.

    OdpovědětVymazat
  6. Souhlas, kdyby byla anketa o nejužitečnější blog z weblogy.cz tak bych pro tento hlasoval ;)

    OdpovědětVymazat
  7. dá se vůbec ještě obrázkům o rozměru 512 x 512 říkat ikony?

    a jaké rozlišení pak musí mít desktop, aby se ty mamutí ikony mohly použít? na 21' monitoru (1280 x 1024) jsou běžné 32 x 32 ikony příliš velké, takže ty větší ikony musí být pro rozlišení cca 2560x1600 (30'), sice jsou komerční LCD rozměrově větší i 46! ale rozlišení mají menší (v tomto případě 366x768) a myslím že uživatelů s tak obrovskými rozlišením nebude tolik aby se pro ně vyplatilo vytvářet extra ikony

    OdpovědětVymazat
  8. To dal prostě někdo k dobru jako příklad. Nic nad čím by bylo nutné se zvlášť pozastavovat. Řeší se syntaxe.

    OdpovědětVymazat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.